Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Vervovelvollisuus

Vervovelvollisuus 5 vuotta, 8 kuukautta sitten #7695

Hei,

Olisin kysynyt, että onko teillä käytännön kokemusta, miten verovelvollisuus Belgiaan menee? Olen saanut paljon ristiriitaista tietoa, myös suomi-klubin omilta sivuilta:

www.suomi-klubi.com/verovelvollisuus-bel...en-opas-verotus.html

Siellä sanotaan näin:

"Pääsäännöstä on poikkeuksia. Verot maksetaan Suomeen silloin, kun työnantaja on ei-belgialainen yritys, jolla ei ole kiinteätä toimipaikkaa Belgiassa ja työskentely Belgiassa kestää vähemmän kuin 183 päivää. Kun työsuhde on pitempi kuin 183 päivää, on verotusoikeus Belgialla, ja ennakot maksetaan jonkin sosiaalivakuutuslaitoksen kautta. "

Suomen verottaja kuitenkin minua ohjeisti, että tuo 183 päivää on kalenterivuodessa, eli teoriassa olisi madhollisuus tehdä 183+183 päivää töitä Belgiassa, jos puoliväli osuu juuri uuteen vuoteen, ja verotus säilyisi silti Suomessa. Belgian veroviranomainen ei ole vielä tähän kommentoinut millään tavalla. Itse otin asiakseni lukea Suomen ja Belgian välisen verosopimuksen ja mielestäni siellä selkeästi puhutaan kalenterivuodesta - aivan kuten Suomen veroviranomainen minua ohjeisti. Toisaalta sekalaiset netin foorumit puhuvat aina 183 päivästä 12 kuukauden aikana, EI siis kalenterivuodesta, mutta tietenkään ainakaan ulkomaislla foorumeilla ei Suomen ja Belgian välisiä sopimuksia tunneta,

Arvostaisin kuitenkin jos jollakulla olisi tästä omakohtaista kokemusta, sillä valitettavasti minulla ei ole taloudellisesti mahdollista jäädä Belgiaan niin pitkäksi aikaa, että joutuisin maksamaan verot tänne. Ehkä vuonna 2014 onnistuisi, mutta ei nyt. Olen siis töissä Belgiassa ensi kesään asti, tai jos tuo 183 päivää onkin yhteenputkeen, niin vähemmän.

Lisäksi minua kovasti kiinnostaisi, että jos verovelvollisuus säilyy suomessa, niin pitääkö minun silti tehdä veroilmoitus Belgian verottajalle? Kysyin tätäkin täkäläisiltä veroviranomaisilta, mutta eivät ole vielä vastanneet.

Kiitokset todella paljon mahdollisistavastauksista!

- J

Vs: Vervovelvollisuus 5 vuotta, 8 kuukautta sitten #7711

• Lasu
  • POISSA
Moro !!
Tässä yksi lehtijuttu verovelvollisuuden syntymisestä ja säilymisestä suomessa.
yle.fi/urheilu/suomalaisia_nhl-pelaajia_..._verovankeus/6396880
Lasse

Vs: Vervovelvollisuus 5 vuotta, 6 kuukautta sitten #7828

Melkein unohtui koko juttu, mutta vastataan nyt tähän vielä jos joku joskus painiskelee samojen asioiden parissa. Eli kysyin vastaukset kysymyksiini sekä Belgian, että Suomen veroviranomaisilta ja molemmat vastasivat yhtenvästi:

Suomen ja Belgian välisen verosopimuksen mukaisesti Suomalaisen työnantajan, jolla ei ole toimipistettä Belgiassa, maksamat palkat verotetaan Suomessa, mikäli henkilö asuu Belgiassa ENINTÄÄN 183 päivää KALENTERIVUODESSA.

Mikäli mika tahansa ym. kohdista ei päde, siirtyy verotus Belgiaan. Jos työnantajalla on toimipiste Belgiassa, menee verot Belgiaan. Jos oleskelet Belgiassa yli 183 päivää kalenterivuodessa, menee verot Belgiaan. Erityisesti korostettakoot tuota, että palkan pitää tulla Suomesta, jos vaikka saat sivutuloja Belgiasta, niin ne verotetaan Belgiassa.

Erityisesti mainittakoot, että tämä on nimenomaan Suomen ja Belgian välisien verosopimuksen vuoksi näin - oletusarvoisesti Belgia kovin mielellään verottaisi heti myös ulkomaisesta tulosta ja jos kysyy asiaa taholta, joka ei ymmärrä tuota verosopimusta, niin saa väärän vastauksen (sain maallikoilta noin 100+1 väärää vastausta, koska eivät ymmärtäneet maiden välisiä verosopimuksia, mutta molempien maiden verottajat onneksi ymmärsivät ja antoivat oikean vastauksen).

Lisäksi mainittakoot erityisesti, että Belgian verottajan mukaan edes veroilmoitusta Belgiaan ei tarvitse täyttää, jos Belgialle ei muodostu verotusoikeutta ja ei ole muutakaan Belgiassa verotettavaa. Käytännössä Belgian verottaja kuitenkin lähettää vero-ilmoituksen täytettäväksi, jos maassa oleskelee yli 3kk, koska tällöinhän on rekisteröidyttävä maassa oleskelevaksi ja kaikille reskisteröityneille lähtee automaattisesti veroilmoitus. Siihen kai sitten pitää perustella miksi ei ole verovelvollinen tms. en ole vielä tästä käytännön kokemusta saanut itse.

Eli teoriassa on mahdollista tehdä putkeen noin vuosi (6kk syksyllä ja 6kk seuraavan vuoden keväällä) töitä Belgiassa ja maksaa verot Suomeen, kunhan on Suomalaisen yrityksen lähettämä työntekijä ja pitää huolen etteivät nuo oleskelupäivät ylity. Tämän jälkeen on lähdettävä maasta, eikä saa palata enää samana vuonna - edes lomalle. Samalla kannattaa hankkia Suomesta E101/A1 todistus, jolloin voi maksaa sosiaaliturvamaksutkin Suomeen Belgian sijasta, koska ko. maksut ovat Belgassa aika kovat, kuten siis verotkin.

Eli verotuksellisesti Belgiaan kannattaa tulla lyhyelle työkeikalle tahi sitten suosiolla suunnitella siirtävänsä koko elämänsä Belgiaan ja hyväksyä korkeammat verot ja sosiaaliturvamaksut. Veronkiertoon ei missään nimessä kannata alkaa, siitä jää aika herkästi kiinni ja sitten tulee keppiä kovaa ja pahimmillaan linnaakin.

Toivottavasti tästä on jollekulle apua!
  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.15 sekuntia