Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Onko mutualite pakollinen?

Onko mutualite pakollinen? 9 vuotta, 2 kuukautta sitten #5838

Toivottavasti joku voi vastata seuraavaan: olen töissä Brysselissä ja ilmeisesti siis sosiaaliturvan piirissä. Kuitenkin minua on työpaikan puolesta käsketty liittyä mutualiteen. Hain tietoa Internetistä ja siitä en paljon viisastunut, eli jossain sanotaan mutualiteen olevan pakollinen ja toisaalla vapaaehtoinen. Eikö näin korkean verotuksen maassa ole ilmainen tai lähes ilmainen sairaanhoito sosiaaliturvan puolesta..?

Ja jos mutualiteen pitää liittyä niin mitähän se voisi maksaa (halvimmasta päästä)? Kiitos etukäteen vastauksista.

Vs:Onko mutualite pakollinen? 9 vuotta, 2 kuukautta sitten #5840

• Lasu
  • POISSA
Moro !!
Mutualite on kuin suomessa Kela, sillä erotuksella että voit vapaasti valita eri mutualiteettien joukosta, kun sosialisti suomessa se on monopooli.
Työnantajasi maksaa osan sosiaalimaksusta ja sinä palkan ohessa osan, mutta mutualiteen pitää liittyä jotta saa sairasvakuutuksen. Maksut ei päätä huimaa, kun suurin osa maksetaan palkan ohessa, 2000 luvun alussa oli maksu noin 120eur vuosi. Itse olin Partena:ssa, toimi hyvin, mutta hitaasti. Muitakin on polittisesta- ja uskonnollisesta vakaumuksesta riippuen. Lisä tietoa saat Suomu-klubin Tervetuloa Belgiaan oppaasta ja jäsenosiosta näillä nettisivuilla.
Lasse

Vs:Onko mutualite pakollinen? 9 vuotta, 2 kuukautta sitten #5846

• rjl
  • POISSA
Lisättäköön Lassen vastaukseen, että mutualite maksut pidätetään palkasta automaattisesti riippumatta siitä kuuluuko palkansaaja vakuutukseen vai ei. Jos et ole ilmoittanut vakuutuslaitostasi&-numeroasi henkilöstöhallinnolle, et ole oikeutettu sosiaali- tai terveysturvaan (sic!) ja maksut menevät valtion pohjattomiin taskuihin. Pakollisen maksun suuruus on tietty % tuloista ja käytännössä kaikille sama. Erot vakuutuslaitosten välillä tulevat siitä, että useimmat vaativat joidenkin lisävakuutusten ottamista pakollisen vakuutuksen kylkiäiseksi. Lisävakuutukset maksetaan itse ja kaikkein halvimmat liikkuvat tuossa Lassen mainitsemassa reilun 100e/vuosi hintaluokassa. Partena ja Euromut ovt suurimmat&näkyvimmät ja niissä saa kaikkein todennäköisemmin palvelua myös englanniksi. Molemmilla on myös suht. kattavat englanninkieliset nettisivut. Kannattaa kuitenkin katsella myös muita mahdollisuuksia, paikalliset keltaiset sivu Page D'Or auttaa alkuun.

Kannattaa myös muistaa, että pakollinen mutualite ei kata mahdollisia sairaalakuluja (jos hoito vaatii sairaalassa yöpymisen, leikkaussalin tms.), vaan vain lääkärimaksut. Jos työsopimukseesi ei kuulu sairaalavakuutusta, sitä on siis syytä kysellä mutualiten yhteydessä.

Vs:Onko mutualite pakollinen? 9 vuotta, 2 kuukautta sitten #5852

Minä huomioisin myös sellaisen seikan, että pakollinen mutualite ei korvaa hammashoitoa. Lisävakuutuksen saa kuitenkin suhteellisen halvalla, ja jos pientäkään riskiä hammaslääkärikäynteihin on, se kannattanee ottaa.

Nimim. Maksoin juuri 595 € juurihoidosta tykötarpeineen.
Viimeksi muokattu: 9 vuotta, 2 kuukautta sitten Kirjoitti: päämmikkö.
  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.10 sekuntia