Erona suomalaiseen jarjestelmaan on ennen kaikkea se, etta sisallollisesti kaikkea loytyy. Taalla ei ole vain yhta virallista formaattia toimia naissa asioissa. Belgiassa ollaan hollantilaistyyppisen hyvin luonnonlaheisen ja ranskalaistyyppisen usein erittain medikalisoituneen synnytyskulttuurien valissa. Koska vaikutteita on molemmista aaripaista, niiden valilta loytyy toimijoita ja tyyleja vaikka kuinka paljon.
Olennaista on siis osata valita sellainen sairaala ja sellainen laakari, tai muun tyyppinen seuranta (viitaten edelliseen esim. kotikatilo), joiden hoitofilosofia parhaiten vastaa omaanne. Huonojakin kokemuksia ihan varmasti loytyy, mutta omani ovat olleet positiivisia, niin synnytys- kuin muissakin laakareihin ja sairaaloihin liittyvissa yhteyksissa. Olen synnyttanyt 2 lasta Brysselissa, mielestani aivan ihanissa olosuhteissa ja erittain patevan laakintahenkilokunnan avustamana.
Laakarit tekevat toita tietyissa sairaaloissa. Heita ei voi kysya "keikalle" toiseen sairaalaan. Siina mielessa etsinta kannattaa aloittaa ehka ensin sairaalasta. Kannattaa kayda eri synnytysosastoilla katsomassa ja kyselemassa niista palveluista mita ne tarjoavat. Samalla tietysti tulee huomanneeksi miten tuli otetuksi vastaan - tuntuiko kivalta vai ei. Sitten voi valita laakarin siina sairaalassa toimivista laakareista. Itse kavin keskusteluja hoitajien kanssa, kyselin eri laakareiden toimintatavoista ja mentaliteeteista, samalla kertoen hoitajalle omista toiveistani. Hoitajat tuntevat oman sairaalansa laakarit aika hyvin, neuvot olivat oikein hyvia. Ai niin, ja etsiessani ilmestyin paikalle aina varoittamatta etukateen. Se oli aika hyva metodi huomata kuinka syvalla se ystavallisyys hoitohenkilokunnassa juoksee
Yksi vaihtoehto on myos konsultoida Brysselin suomenkielisia laakareita - heille on varmasti kaikille ehtinyt muodostua hyva verkosto, ja kyky suositella tarpeisiinne sopivia laakareita tai sairaaloita. Olennaista on siis miettia mita itse haluaa, ja etsia siihen sopiva ymparisto.
Monet laakarit puhuvat hyvaa englantia. Bryssel ei ole siinakaan suhteessa takapajula
Jos haluatte jutella, laittakaa yhteystietoja, osaan varmaan antaa jotain osviittaa eri sairaaloiden tyyleista ja todellisuuksista.