Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Länsi-Flaamin alueella ketään?

Länsi-Flaamin alueella ketään? 8 vuotta, 10 kuukautta sitten #4661

Hei,

Asuuko kukaan tämän foorumin ihmisistä länsi-Flaamin alueella? Itselleni varsinkin Kortrijkin seutu on tuttua ja nykyään asun pikkukylässä aivan Ranskan rajan tuntumassa.

Länsi-Flaamin eri murteiden ymmärryksessä on välillä "hieman" ongelmia. Kuulemma hankalin murre ymmärtää ja en yhtään ihmettele!

Itse pidän alueesta paljon, mutta kovin montaa suomalaista tänne ei vissiin ole eksynyt...?

Vs:Länsi-Flaamin alueella ketään? 8 vuotta, 10 kuukautta sitten #4662

Joo, aika Bryssel-painotteista tuntuu olevan Missäpäin tarkalleen nyt asut? Itse olen muuttamassa Zottegemiin joulukuun lopussa (nyt vielä Suomessa), ja sieltähän ei ainakaan Kortrijkiin ole kuin joku viitisenkymmentä kilometriä..

T. Jaana
jaanavanmelder(at)gmail.com

Vs:Länsi-Flaamin alueella ketään? 8 vuotta, 10 kuukautta sitten #4664

Olen sama, joka laittoi sinulle meiliä aiemmin tänään. Sain siitä ajatuksen kuuluttaa täällä muita länsiflaamilaisia...

Wervik on kotikyläni (junalla pääsee onneksi Kortrijkiin 17 minuutissa).

Vs:Länsi-Flaamin alueella ketään? 8 vuotta, 10 kuukautta sitten #4665

oukki doukki, ja mä jo vastasinkin siihen

Vs:Länsi-Flaamin alueella ketään? 8 vuotta, 7 kuukautta sitten #4812

Heippa rallaa!

Täällä yhdet Suomalaiset lisää Länsi-Flaamin alueelta.
Asumme Roeselaressa. Kortrijkin ja Bryggen välimaastossa.
Minä ainakin olisin seurasta hyvilläni, jos tällä alueella muitakin asustelee. Täytyy myöntää että tällä hetkellä ainakin minun sosiaalinen elämä täällä Belgiassa on aika olematon...

riinuliinu(at)hotmail.com

t: Riinu

Vs:Länsi-Flaamin alueella ketään? 8 vuotta, 7 kuukautta sitten #4813

Hei!

Saanko udella kuinka olette Roeselareen päätyneet? Kerro nyt jotain muutakin itsestäsi.

Itse olen 28-vuotias ja miehen perässä (flaami) tänne muuttanut reilut kolme vuotta sitten. Minunkin sosiaalinen elämä on tällä hetkelle aika olematonta johtuen siitä, että työt ovat kotona eikä muualla.

Sähköpostia voi laittaa osoitteeseen mirkkak (at) hotmail.com

t. Mirkka

Vs:Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 8 kuukautta sitten #6436

• nelle
  • POISSA
2 vuotta vanhoja viestejä! Päivityksen aika.
Vieläkös täällä länsiflaameilla Suomalaisia asustelee?

Vs:Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 8 kuukautta sitten #6438

Hei Nelle,

Minä asun vieläkin - tosin Wervikistä muutettiin Heuvellandin alueelle (Ieperin tienoille). Oletko itse missä päin...?

Vs:Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 8 kuukautta sitten #6439

• nelle
  • POISSA
Olen juuri suunnittelemassa muuttoa Kortrijkiin tämän kevään aikana.

Vs:Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 7 kuukautta sitten #6449

Kortrijkssa tulee käytyä aina silloin tällöin. Jos kaipaat Kortrijkista tietoa niin ehkä osaan auttaa. Tai jos seuraa kaipailet siellä niin nappaa tuosta ylemmästä viestistä sähköpostiosoitteeni.

Vs:Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 7 kuukautta sitten #6459

Hei!

Maaliskuun alussa tarkoitus muuttaa Kortemarkkiin, josta noin 20 min ajomatka Roeselareen, eikä mielestäni myöskään Kortrij ole paljon sen kauempana. Kahden vuoden ajan tullut reissattua maasta toiseen ja nyt olisi tarkoitus jäädä pidemmäksi aikaa

Vs: Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 2 kuukautta sitten #6784

• nelle
  • POISSA
Noniin, täällä ollaan!
Miten kauan muilla on kestänyt saada 'ID' kortti? Tässä on nyt odoteltu sellainen 3kk:tta, ja kaupungintalo joko hukkailee papereita tai joka virkailijalla on eri tietoa/tieto ei kulje eteenpäin seuraavalle. Seuraava prosessi kuulemma kestää vielä 5kk Brysselissä.

Mitähän tänä odotteluaikana pitäisi tehdä? ilman beltsu-ID-numeroa kun ei pääse eteenpäin, ei edes omaa tiliä avaamaan. Ja myöskään tänä aikana en näytä kuuluvan minkään maan sosiaaliturvan alle.

Vs: Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 2 kuukautta sitten #6785

Hei Nelle!

Tarkoitatko nyt sitä ulkomaalaisille suunnattua "maassaolokorttia"...? Minä vein Kortrijkin kaupungintalolle aikoinaan paperit ja neljä (?) passikuvaa ja muutamassa päivässä sain kortin. Minulla oli kyllä tuolloin esittää työsopimus ja ko. kortti oli tuolloin sellainen pahviläpyskä, joka laitettiin muovikoteloon. Nythän ne ovat vissiin muuttuneet sellaisiksi kovamuovisiksi(?). Oletko naimisissa paikallisen kanssa? Yhteisiä lapsia? Työsopimusta? Todistusta varallisuudesta? Tai siis millä perusteella olet jäämässä maahan? Sekin saattaa vaikuttaa käsittelynopeuteen. Tai sitten ovat vaan kovin ruuhkaisia.

TaruTuulia: Oletko jo muuttanut Kortemarkiin? Mitä aiot siellä tehdä? Meiltä on sinne matkaa noin 40km.

Vs: Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 2 kuukautta sitten #6787

• nelle
  • POISSA
Joo, maassaolokorttia ja sitä myöten belgialaista henkilönumeroa.

Asun nyt paikallisen avomieheni kanssa yhdessä, työtä ei minulla vielä ole, joten 'samenwoning' on perusteena kortin saamiselle. Laillinen paperi yhdessäasumisesta on tehty ja päätökset on saatu. Ensimäisen 3kk aikana poliisi kävi neljä kertaa tarkistamassa että varmasti asun täällä. Tuo prosessi on siis suoritettu, muttei se ole tarpeeksi.

Nyt tuon jälkeen kun 3kk 'turisti' aika on ohi, voin anoa maassaolokorttia. Käsitin tietty että sen kanssa ei pitäisi olla enään ongelmaa koska asumme yhdessä. Paperit menevät seuraavaksi Brysseliin lojumaan 5 kuukaudeksi. Näihin papereihin piti myös liittää todisteita siitä että olemme olleet yhdessä ainakin vuoden tai tunteneet kauemmin!

Mies vei todistepaperit kaupungintalolle, ja kysyi miten kauan ID numeron saaminen kestää, koska en pysty tekemään mitään ilman sitä vaikka laillisesti asun täällä. Vastauksena tuli 'ei täällä ole sellaista paperia että asutte yhdessä' ... viikko sitten siitä otettiin 3 kopiota ja allekirjoitettiin 2 metrin päässä palvelutiskistä toisella työpisteellä. Hetken etsimisen jälkeen kaikista papereistani löytyi kolmet kopiot.. ja vastauksena tuli 'mutta poliisin pitää vielä tulla tarkistuskäynnille, että varmasti asut täällä' ---

Tiedon liikkuminen aika heikossa tuolla kaupungintalolla, sanoisin. Onhan heinäkuu ja loma-aika mutta silti 5 kuukauden odottelu on aika pitkä aika. Tiedoksi vaan muille tulijoille
Viimeksi muokattu: 6 vuotta, 2 kuukautta sitten Kirjoitti: nelle.

Vs: Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 2 kuukautta sitten #6788

Oho, omituista. Minä sain muistaakseni seuraavana päivänä kortin (tekivät ne kortit silloin vissiin itse). Se oli voimassa 5kk. Tuon ajan kuluttua menin takaisin ja olisin ollut taas oikeutettu vain 5kk:n korttiin (työsoppari oli interim-toimiston kautta), mutta vilkaisivat kansalaisuuttani ja sain samantien 5 vuoden kortin. Luulisin tuon yhteisasumisen olevan se syy minkä takia prosessissa kestää pitempään. Töihin, kun tulee niin hoituvat näköjään asiat nopeammin. Itse emme ole edes tuota "samanwonend" -paperia tehty, vaikka yhteinen lapsikin syntyi viime vuonna. Nyt tietty sen perustaalla voin olla täällä.

Missä päin Kotrijkia asutte, jos saan udella? Itse asuin samalla kadulla kaupungintalon kanssa, noin 50 metrin päässä torista. Loistava sijainti, kun oli juna-asema lähellä ja käytiin viikonloppuisin paljon ulkona.

Vs: Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 2 kuukautta sitten #6789

• nelle
  • POISSA
Ihan tässä keskustassa ollaan, ei oo pitkä matka kaupungintalolle

Ehkä prosessi on tosiaan aivan erilainen tätä kautta tai sitten hommelit ovat muuttuneet siinä vaiheessa kun pahvikortti muuttui muoviseksi, ei enää lähde niin helpolla

Olo on välillä kuin siinä vanhassa Green Card leffassa

Vs: Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 2 kuukautta sitten #6790

Onneksi täällä ei kotilääkärillä käynti maksa kuin himpun päälle 20€ niin ei vararikkoon joudu, vaikka ei korvausta käynnistä saisikaan. Muutenhan tuo sosiaaliturvan puuttuminenhan on se ikävin puoli asiassa.

Vs: Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 2 kuukautta sitten #6791

Moikka

En asu siellä päin vaan Antwerpenissa, mutta halusin vaan sanoa tuohon ID-kortti ongelmaan jotain. Eli kaupungintalolla sanoivat että pitää hankkia töitä 1 päiväksi niin saa samantien sen kortin, ei mitään ongelmaa. Se kortti tuli heti kun sain interim-toimistolta sopparin sinne vietyä.

Kyllä päiväksi jostain jotain löytyy ihan varmasti

Vs: Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 2 kuukautta sitten #6798

mulle tulostettiin 2 vuotta sitten gemeentehuisissa A4 jossa valiaikainen ID-numero ja samoin pojalle.. Puoli vuotta meni varsinaisen e-kortin saamiseen.... haitko e-korttia vai f-korttia (e eun sisainen ja f familie eli perhesyyt... e-korttiin mun mielesta pitaa olla toita). Olin itte eronnut Suomessa, joten piti myoskin hommata maistraatista paperit siviilisaadysta apostoliet-leimalla. Seka todistus etta poika on mun oma myoskin apostoliet-leimalla (kirkon arkistojen kastetodistus kirkon leimoilla ei kelvannut vaan maistraatista apostoliet leimalla).

Laakarin kaynnista kannattaa kuitit saastaa, kun saat hommattua e-kortin, kipikapi mutualiteettiin ja haku sosiaaliturvaan paalle... siinakin meni se puol vuotta... papareita tayteltiin ja sitte paperit kourassa tyopaikalle ja takas mutualitettiin.... kandee itte juosta toimistojen valia muuten saattaa menna hetki kun ei belgiaanit oo kovin ahkeria papereissa... ja sitte mutualitet lahetti hakupaperit international mutualiteettiin Genttiin, koska piti selvittaa mika oli homma Suomessa... ei auttanu vaikka selitin et meilla on yleinen sosiaaliturva, ei tarvi kuulua mihinkaan erikseen... Puolen vuoden paasta soittivat et voi tulla tayttaa paperit ja seuraavana paivana et Suomalaiset oli hukannut paperit, joten eikun mutualitet-tyopaikka-mutualitet rumba uudestaan.. no sitte ei menny kun viikko ja asia hoidettu... paitsi etta unohtivat pojan mun tiedoista joten sen sis-kortin saamiseen meni hetki.... ja eikun mutualitetlapuskoja liimailemaan ja kaikki vuoden aikaset laakari ja laakekuitit mutulitetin laatikkoon ja sitte saatiin rahnaa....

Vs: Länsi-Flaamin alueella ketään? 6 vuotta, 1 kuukausi sitten #6839

Hei! Täällä vielä yksi suomalainen Gentistä! Käyn Kortrijkissa lähes joka viikonloppu! Jos aikaa riittää niin olisi mukava tavata täälläpäin asuvia suomalaisia?! Tuntuu että kaikki asuu Brysselissä..
-Jaana
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.22 sekuntia